5 tips voor restaurants op Facebook

Van alle sociale netwerken is Facebook, s’ werelds grootste netwerk, uitermate geschikt om met je klanten in contact te komen.
In dit blogartikel neem ik restaurants onder de loep. Iedereen moet immers dagelijks eten en vele miljoenen zijn ook op Facebook aanwezig.

Er zijn al veel restaurants op Facebook aanwezig met een eigen pagina en dat zullen er in de toekomst ongetwijfeld nog veel meer worden.

Het hanteren van de juiste strategieën is hierbij van groot belang.

Enkele tips:

  • Wees transparant

De gemiddelde Facebook-gebruiker heeft 130 vrienden. Het hebben van veel vrienden maakt iemand niet tot waardevolle klant. Het betekent zelfs niet dat de “populaire” persoon ook populair is in zijn gemeenschap! Behandel dus iedereen gelijk.

Het is belangrijk dat iedereen op een bericht kan reageren: positief of negatief, ongeacht hun aantal volgers. Het verwijderen van negatieve reviews is trouwens geen goed idee. Niemand verwacht immers dat een restaurant altijd perfect is. Een eerlijk antwoord onderscheidt een goed van een slecht restaurant. Wanneer iemand een minder gunstige post plaatst kan je vervolgens de bereidwilligheid formuleren om door hard te werken het vertrouwen terug te winnen.

  • Reageren!

Natuurlijk wil je (veel) fans op je Facebook-pagina. Maar laat ook weten dat jij er bent en doe dit regelmatig. Zelfs een kort bericht als “dank u” op een post heeft impact!

  • “Fans opvoeden”

Restaurant hebben een streepje voor: ze kunnen eten tonen, recepten meegeven, informatie geven over bv. de oorsprong van voedsel, video’ s plaatsen met de chef-kok in volle actie, enz.

Op websites al YouTube kan je bovendien veel terug vinden over hoe je bv. kreeft kookt. Deze informatie veroudert niet. Je hoeft dit enkel op te zoeken. Het geeft je Facebook-pagina een toegevoegde waarde en het restaurant gerelateerd ook!

  • Niet alleen verkopen: zorg dat je interessant bent

Ja, een restaurant is een bedrijf met als doel winst te maken. Maar overdreven promoties en harde verkoop voeren op Facebook is geen goed idee. Want: is dit wat je fans echt willen? Meestal wil de consument gewoon meer te weten komen over nieuwe menu-items en speciale aanbiedingen, aangeboden informatie (recepten, video, foto’s, enz.), betrokkenheid van de klant, enz .

Als je probeert de juiste mix van promoties en speciale aanbiedingen te vinden, aangeboden informatie, klantenservice, betrokkenheid, etc. door gebruik te maken van een variatie van de inhoud kan je je merk verder uitbouwen.

Laat anderen je merk promoten! Mond aan mond reclame is de meest effectieve (en authentieke) manier om je zaak meer naambekendheid te geven. Trouwe klanten/fans zullen zowel in het echte leven als online gratis voor u reclame maken.

  • Target Consumenten met Facebook Ads

Een nieuwe functie binnen Facebook maakt het mogelijk dat adverteerders zich kunnen richten op consumenten op basis van postcodes, provincies, enz. Dit betekent dat je een speciale advertentie maakt voor bv. degenen die op korte afstand van je restaurant wonen.

Door het toepassen van een aantal handelingen in de wereld van de Facebook-reclame, kan je op een zeer effectieve manier je populariteit enorm verhogen.

Dit zijn enkele aandachtspunten voor het gebruik van Facebook voor restaurants en werd geschreven ter voorbereiding voor de gelijknamige opleiding die we dit najaar organiseren.

(Bron: Mashable)

Reacties zijn gesloten.