Is Sociale Media iets voor uw bedrijf?

Een gesprek tussen een bedrijf en een marketing bureau (of is het Agency?)

BEDRIJF: We willen dat bloggers schrijven over onze site en 250.000 maandelijkse bezoeken genereren via hun posten.

Agency: Wat is uw demografische doelgroep?
Wat is uw doelstelling voor al dat verkeer?

BEDRIJF: Wij willen dat ze geld uitgeven op de site en we willen zien hoeveel verkeer sociale media kan genereren.

Agency: Welk budget zal u aan uw ‘experiment’ kunnen spenderen? Heeft u een budget voor zoekmachine optimalisatie? PR? Google-advertenties? Een bedrijfsblog? Adverteren op gerichte blogs? Een forum? Een interactieve website? Content sponsoring? Gesponsorde blogberichten? Video’s? Print advertising? E-mail campagnes?

BEDRIJF: Die kosten geld. We hebben geen beschikbaar budget voor elk van deze.

Agency: Wie van uw personeel heeft deze campagne als zijn / haar full-time verantwoordelijkheid?

BEDRIJF: Niemand.

Agency: Welke andere marketing tools kunnen we inzetten? Kunnen we een blog maken? Facebook-pagina? Een Flickr-groep? YouTube-video’s? Twitter? Kunnen we participeren in sociale netwerken, met inbegrip Friend Feed en andere online communities?

BEDRIJF: Onze juridische afdeling zegt dat we niet kunnen toestaan dat mensen schrijven op onze Facebook-pagina’s. We kunnen niet deelnemen aan Twitter omdat alles wat we zeggen eerst hoort te passeren via onze legale dienst en goedkeuring kan enkele dagen duren. Dus elke site waar we worden verwacht om in het openbaar te spreken zou worden uitgesloten.

Sociale media integreren in de bedrijfscultuur is voor veel bedrijven een moeilijke stap. Wanneer bedrijven het zien als een experiment is het bij voorbaat al gedoemd om te mislukken. Snel en gratis een killer online marketing campagne opzetten is meestal niet mogelijk.

Enkele aandachtspunten:

  • Neem kleine stapjes
  • Maak iemand verantwoordelijk binnen het bedrijf
  • Als je een blog wil starten laat je best meerdere mensen inhoud posten. Zo ben je er zeker van dat er regelmatige updates
  • Bekijk de resultaten op lange termijn: zowel wat zoekmotor-optimalisatie betreft als voor alle andere sociale media inspanningen
  • Keep it simple and stupid

Of zoals William Nike het zou zeggen “JUST DO IT!”

Reacties zijn gesloten.