Sociale media websites: geschiedenis, aanbod en evolutie

Sociale Media is een onderdeel  geworden van onze samenleving. Denk aan websites om foto’s en video’s te delen, nieuwe mensen te ontmoeten of in contact te komen met oude vrienden.

Kortom: voor zowat elke behoefte bestaat er vandaag een sociale oplossing.

Beknopte geschiedenis en overzicht

Dating sites worden vaak beschouwd als een eerste concrete vorm van sociale netwerken. Het netwerk bestaat uit gebruikersprofielen die met elkaar in contact worden gebracht. Realistisch gezien leveren deze websites zelden een uitgebreide lijst van vrienden op. Dus de definitie “sociale netwerken” gaat niet helemaal op.

Een andere belangrijke rol in de evolutie van het sociale web spelen de online forums. Ook vandaag nog blijven ze een populair onderdeel van de online cultuur. Ondertussen hebben vele forums stappen ondernomen naar netwerken waarbij gebruikers profielen kunnen toevoegen enz.

De eerste echte moderne sociale netwerksite was SixDegrees . Deze werd gelanceerd in 1997 en liet gebruikers toe profielen te creëren en vrienden te worden met andere gebruikers. Op haar hoogtepunt had ze een miljoen gebruikers. Na overname ging het bergaf: afgesloten in 2001.

Grote ontwikkelingen in sociale netwerken en media ontstonden in de vroege jaren 2000.

Het aanbod is enorm en er bestaan sociale netwerken voor allerhande doelgroepen. Er zijn nu sociale netwerken voor vrijwel elke hobby of belangengroep. Dus een korte introductie tot de populairste sociale netwerksites:

  • LinkedIn

LinkedIn, opgericht in 2003 was een van de eerste sociale netwerksites die gericht was op het bedrijfsleven.  In de oorspronkelijke versie konden gebruikers een profiel (lees: CV) opstellen en vervolgens met elkaar communiceren via privé berichten.

In de huidige versie zijn ook andere functies toegevoegd zoals groepen, forums, …

  • MySpace

MySpace werd eveneens opgericht in 2003 en was in 2006 uitgegroeid tot het meest populaire sociale netwerk ter wereld. Gebruikers kunnen het uitzicht van hun profiel personaliseren en dat is een meerwaarde t.o. van de concurrenten. Verder kunnen gebruikers muziek posten en video’s van andere sites integreren op hun profiel.

Elk lid beschikt automatisch over een blog, er kan met vrienden worden gechat, … .

  • Facebook

Facebook werd in 2004 opgericht . In 2008 was Facebook de populairste Engelstalige sociale netwerksite en het blijft groeien. In Vlaanderen en Nederland zijn Hyves en Netlog populairder.

De mogelijkheden qua gebruik zijn vergelijkbaar met MySpace met dit verschil dat de profiel-layout niet kan worden aangepast.

  • Netlog

Netlog is vooral populair bij Europese jongeren en het platform is beschikbaar in 20 talen. De firma Netlog nv is gevestigd in Gent. In januari 2008 werd het bekroond met de eerste Open Web Award in San Francisco.

Sociale media blijft echter niet beperkt tot sociale netwerk sites.
Het delen van foto’s, video’s, …  zijn ook populaire sociale media activiteiten.

Enkele voorbeelden:

  • Photobucket

Photobucket was de eerste grote foto sharing site en werd gelanceerd in 2003. Gebruikers kunnen publiekelijk foto’s delen of albums afschermen via beveiliging (wachtwoord). Er kan ook video worden gehosted.

  • Flickr

Flickr is een uitgebreid sociaal netwerk voor het delen van foto’s. Een van de belangrijkste voordelen van Flickr is dat gebruikers hun foto’s licenties en auteursrechten kunnen toekennen.
De mogelijkheden binnen deze sociale netwerksite zijn ondertussen ook erg uitgebreid.

  • YouTube

YouTube was de eerste grote video-sharing site en werd gelanceerd in 2005. Gebruikers kunnen video’s tot 10 minuten lang uploaden en delen met anderen via de website van YouTube of door inbedding op andere websites. Recent kunnen gebruikers nu ook HD-video’s uploaden en tv-shows en films onder licentie bekijken.
De website biedt tal van sociale functies voor de gebruikers.

Halverwege de jaren 2000 was er de opkomst van nieuws en sociale bookmarking plaatsen, zeg maar het delen van interessante inhoud en nieuws met het grote publiek.
Nieuws werd op grotere schaal beschikbaar dankzij sites als Delicious, Digg en Reddit

De nieuwe norm binnen sociale media zijn de Real-time updates.
Denk hierbij aan Twitter, IPhone, Lifestreaming, … .

  • Twitter

Twitter werd opgericht in 2006 en is erg populair. Het heeft een cult-achtig imago door het aantal vooral beroemde gebruikers en zijn volgelingen uiteraard. 

Sociale media: ook reden tot bezorgdheid en kritiek

Elke medaille heeft zijn keerzijde. Door de populariteit van sociale media voor miljoenen mensen wereldwijd groeit ook de toenemende controverse en kritiek. Sociale media worden immers ook gebruikt door mensen met minder goede bedoelingen (zoals stalkers) en het misbruik op privacy en veiligheid baart velen zorgen.

Facebook en andere sociale media sites zijn al vaker onder vuur komen te liggen omwille van stalking en andere onfrisse praktijken. Deze beschuldigingen zijn niet geheel ongegrond. De oorzaak ligt vaak bij de privacy-instellingen door de gebruiker, waarbij informatie zichtbaar is voor onbevoegden.  

MySpace, populair bij minderjarigen, ligt publiekelijk het zwaarst onder vuur omwille van zijn aantrekkingskracht voor kinderverkrachters en pornografen. Op vlak van privacy bescherming van de gebruikers werd ondertussen reeds vooruitgang geboekt. Weer lag de hoofdoorzaak bij de afscherming van privé-instellingen door de gebruiker.

Positief dan weer is dat sociale media sites dagelijks worden verbetert en ook de komende jaren zal het zeker blijven evolueren.

Sociale media heeft sinds zijn begindagen een lange weg afgelegd. Een zekerheid is dat het hier geen bevlieging betreft, het zal dus niet ineens verdwijnen … tot er iets anders komt.

Inspiratie & documentatie:
http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_netwerksite


Bent u actief binnen sociale media websites? 

Reacties zijn gesloten.